יותר חרדי או יותר חילוני? הסופר חיים ולדר באיפכא מסתברא

עצות מהחיים | חיים ולדר | א' ניסן התשע"ג21 תגובות הדפסה הוספת תגובה

טורו של הסופר חיים ולדר

הוא צעיר בן 24, מזרוחניק, וגר בירושלים.
בעולם האסוציאציות שלו משמשים בערבוביה: הביטלס' עם חסידי ברסלב, עמוס עוז והרמח"ל, הבימה ומרכז הרב, חנה סנש וחנה ושבעת בניה, ידיעות והצופה. הוא זוכר שמות של חמישה ראשונים ושל חמישה רמטכ"לים, אבל דווקא אצל החמישה האחרונים נוצצות לו העיניים. הוא קורא ספרות עברית, שומע שירים באנגלית, ולומד גמרא בארמית, ההשוואה בין השלוש לא ממש עובדת לטובת הארמית. הוא יושב ב"טיש" של

כותב השורות - הסופר חיים ולדר

כותב השורות – הסופר חיים ולדר

הרב מרדכי אלון, אך גם במופע האחרון שלריטה ורמי, בשניהם תראה אותו עם עיניים עצומות שר בדבקות. הוא ישתתף בהפגנות סוערות נגד פינוי היישוב "נוה יהופיץ" המונה שלושה קראוונים, אבל לא תראה אותו בהפגנה נגד חילול שבת. הוא בהחלט מכבד רבנים, אך המ"פ שלו הוא בשבילו אלוהים. הוא די מעריך כאלה שמגיעים להישגים ב"מפעל הש"ס", אבל מעללי הגיבוש האחרון של דובדבן יגרמו לו למבטי הערצה ולדפיקות לב של ציפייה.
גם אם הוא מרשה לעצמו לדבר איתך כל התפילה, אם תדבר איתו ב"תפילה לשלום המדינה" הוא לא ידבר איתך יותר. הוא סובלני כלפי החילונים ויגלה הבנה לעובדה שהם משתמטים מקיום תורה ומצוות, אבל לא יכול לסבול את החרדים שמשתמטים משירות צבאי. אם תספר לו שאתה לומד כלכלה באוניברסיטה הוא יעריך אותך הרבה יותר מאשר אם תספר לו שאתה לומד גמרא בכולל. הוא ישתולל בטירוף למראה גול של נימני, אבל בשמחת תורה לא יהיה לו נאה לקפוץ ב "מוישה אמת".
הוא לא יחשוב שמוכרחים לגדל זקן ופאות, אבל על השפם שלו הוא בחיים לא יוותר.

הוא מזרוחניק, ואין לו מושג מה הוא יותר, דתי או חילוני..

 

אהבתם? כתבו לנו את דעתכם…
  • הצטרפו אלינו לפייסבוק והישארו מעודכנים

  • כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:

  • תגובות

    1. מאת אילן‏:

      נכון חיים – "המזרחניק" כהגדרתך חווה את העולם בערבוביה של קודש לחול. אך מי שמך חוקר כליות ולב מאיין אתה יודע מתי נוצצות לו העיניים.
      בכלל הכותרת שלך טועה ומטעה השאלה היא לא האם יותר חרדי או יותר חילוני. כאילו שהחרדיות נמצאת באיזשהו צד בסקלה של טוב ורע. כמובן שיש דברים מאוד טובים בחברה החרדית שאפשר וראוי לאמץ אך כתפיסת עולם כללית אי אפשר לומר שאתם יותר טובים ממשהו אחר (ההפך). החרדיות היא תורה ללא דרך ארץ – אין לה עניין במדינה בכלכלה בצבא בממשל – תקועה היא בהלכות מותר ואסור ממש כמו דור מדבר המסרב להכיר במציאות של עם בארצו.

    2. מאת www.kobus.dk‏:

      יותר חרדי או יותר חילוני? הסופר חיים ולדר באיפכא מסתברא | רדיו קול ברמה
      http://www.kobus.dk http://www.kobus.dk

    3. מאת חרדי‏:

      אוירבך החסרת את זה;
      הוא מכיר היטב את אורי אריאל ונפתלי בנט
      את בן דהן ואורי אורבך
      אך מתקשה למצוא הבדל בינהם….

      [אומר לי מה שבחך ואומר לך מה אתה]

    4. מאת טוהר בר‏:

      למה אני לא יכולה לשמוע את הסיפורים?

    5. מאת שלום‏:

      לשרשור המלא:
      http://www.yeshiva-tbb.com/phpnuke/modules.php?name=News&file=article&sid=43

      מהלל מרצבך, מישיבת תורת חיים

      חיים ולדר היקר,
      שלום, קראתי את מכתבו של אורי אורבך ותגובתך לדבריו. אמנם מסכים אני איתך שישנו ציבור ד"ל (דתי לאומי), החי מתוך בינוניות בכל התחומים, כפי שכתבת. אך דע לך שישנו ציבור נוסף, שחי במקום אחר וגישתו שונה לגמרי.
      ברצוני לספר לך על שנים מחברי הממוצעים, בוגרי הישיבה בה אני לומד:
      א. הוא צעיר בן 24. יש לו ילדה קטנה. לאחר 5 שנים שלמד תורה בהתמדה מתוך בחירה חופשית אישית בישיבת ההסדר, ותרם לשמירת עמו בשירות צבאי בחטיבת גבעתי במסלול ההסדר של ישיבתו, עמד בהכרעה אישית גורלית: האם לקבוע כל ימיו לתורה, לבניין הרוחני של עמו, או שתפקידו לתרום לעם ישראל בתחומים אחרים. לאחר התייעצות עם רבותיו הגיע למסקנה שעניינו בחיים, יהיה בתרומה בתחום התעניינותו. הוא החל ללמוד רפואה, על מנת לתרום לעם ישראל, ולפרנס את משפחתו בכבוד, ע"י מיצוי כוחותיו, ורצון שלא רצה לחיות מתוך דחקות ונדיבות.
      הוא קובע עיתים לתורה, מדי ערב, בלימוד דף היומי בשקידה עצומה, למרות שזה על חשבון זמן איכות בביתו, וזמן התכוננות למבחנים בלימודיו ברפואה. הוא הקים שיעור תורה שבועי קבוע לחבריו הדתיים שלומדים עימו באוניברסיטה. הוא רואה בזה ערך עליון, להיות מחובר כל ימיו לתורה. בחופשת הסמסטר האחרונה, הוא יצא לשבוע התנדבות עם משפחתו למען ילדי קו לחיים. הוא כלל לא מבולבל, הוא יודע שהתורה היא המרכז, ומתוך התורה הוא לומד את לימודיו, מתוך שליחות ומסירות.
      הוא לא פוחד מחבריו החילונים שיקלקלו אותו, משום שהוא בנה את בניין האמונה שלו, מתוך התמודדות רצינית, בתקופתו בישיבה, וחבריו העקריים דתיים. הוא מכיר את הויות העולם הזה, ומבין את יחס התורה אליהם. יש לו: מחשב נייד, רכב, מצלמה דיגיטלית ופלאפון (אך לא טלביזיה), וברור לו, שכלים אלו מרחיבים את נפשו, ולא סותרים את עבודת ה' שלו, אלא ההפך.
      יש לו התלבטויות רבות נוכח המורכבויות שבהם נתקל בלימודיו, לאחר שהוא מתייעץ עם רבו, הוא יודע כיצד לנהוג בשאלות הרבות שבהם הוא מתמודד. הוא מיושב בדעתו, ומרגיש שלמות בכל תחומי חייו.

      ב. חבר נוסף, שרצוני לספר לך עליו:
      הוא צעיר בן 24, אשכנזי ונשוי לבחורה ספרדיה (העיקר אצלו זה היראת שמים, ומידות טובות, ולא הגזע שלה).
      אשתו צנועה עם כיסוי ראש מלא, אב לילד, וגר בגבעה בשומרון. בבוקר הוא קם מוקדם טובל מתפלל ותיקין לומד תורה בהתמדה (ללא קבלת שקל מהמדינה או מתורמים שונים), בצהרים הוא עובד בבניית הארץ, ובלילה הוא שומר על הגבעה שלו. יש לו תעודת בגרות, אבל הוא יודע בהחלט שהתורה היא עיקר חייו. הוא לא מתלבש ע"פ המודה, ואשתו לא עם פאה ונעליים נוצצות. לבושו יותר דומה למלבושו של אבותינו הקדושים. הוא שומע את מוזיקה יהודית אמיתית (כהגדרתו). הוא לומד הרבה תנ"ך, ומשתדל לחיות בצורה בריאה בגוף ובנפש, כדברי הרמב"ם.
      הוא מכיר בכך, שהוא לא צריך להיות גדול הדור, ולכן הוא לא מרשה לעצמו להתפרנס מכספים של לימוד תורה, אבל בשעה שהוא לומד, אין זה ממניעות חיצוניות, אלא מתוך רצון לעשות רצון ה'. הוא עובד קשה, ובעל כוח פיזי רב, ומרגיש שהוא ממצה את הכוחות שלו בכל התחומים, הוא חי בקישור ובקרבה אמיתית לקב"ה.
      כל תשעה באב, יש לו מנהג קבוע לעלות להר הבית, למקומות שהתירו לו רבותיו, ולבכות על חורבן המקדש. כאב השכינה בוער בנפשו, ולא רק באמירת קינות נוסח פולין או נוסח ליטא.
      המדהים הוא, ששני חברי הם אוהבים מאוד אחד את השני, למרות השוני הרב שבניהם. אמנם שניהם לא הגיעו להפגנה נגד פינוי ספק עצמות יהודים מלפני 2000 שנה בכביש 6, אבל שניהם התייצבו נגד פינוי אלפי יהודים חיים ובתי קברות ודאיים, ממקום משכנם בגוש קטיף.

      לסיום, בישיבה שבה אני לומד תלו בלוח המודעות את המאמר שכתבת, האם אצלכם גם יתלו גם את מכתבי?
      האם מבית המדרש שלכם ייצאו גם אנשים בריאים בנפשם, שירגישו שהם מממשים את כשרונותיהם, וחיים באושר?
      אתם, מעולים בלהוציא "אחד מאלף" גדול הדור בתורה, השאלה היא היכן כל האלף, שחיים מתוך דחקות, לחץ, עצבות ומחוייבות חברתית מתמדת, משום שהם לא זכו להיות ה"גדולים"?
      דרך אגב, אם תבדוק באמת, תגלה שגם אצלנו ישנם כמה גדולי תורה, שמשום מה לא זוכים להערכה אצלכם.
      חיים היקר, אני ממליץ לך להכיר את החברים שלי, אינני בטוח שמהישיבות שלכם ייצאו כאלו אנשים. אולי עם מעט פתיחות תזכו לראות שיש עוד סוגים של עובדי ה', אולי מעט יותר טבעיים, ולאו דוקא פחות יראי שמים.

      שנזכה לבירור רצון ה' באמת,

      בברכה רבה,
      הלל מרצבך,
      ישיבת תורת החיים
      נווה דקלים (בינתיים יד בנימין) "

    6. מאת חרדית שבאה מדתי לאומי‏:

      כל מילה בסלע !!!

    7. מאת מאיר חדאד‏:

      בס"ד
      תגובה לחיים ולדר
      הוא צעיר בן 24, חרדי מלידה, וגר בבני ברק.
      בעולם האסוציאציות שלו משמשים בערבוביה: שנאת ישראל לצד אהבת ה'. ספרדי פרענק זבל ומסילת ישרים. לשוה"ר של יתד נאמן ושמירת הלשון של הח"ח
      הוא זוכר שמות של חמישה ראשונים ושל חמישה שבבניקים,אבל דווקא אצל החמישה האחרונים נוצצות לו העיניים. הוא קורא ספרות באידיש, שומע שירים באנגלית, וחושב שהוא לומד גמרא בארמית, ההשוואה בין השלוש לא ממש עובדת לטובת הארמית. הוא יושב ב"טיש" של האדמו"ר שלו, אך גם במופע האחרון של החבר'ה על הברזלים, בשניהם תראה אותו עם עיניים עצומות שר בדבקות.

      הוא ישתתף בהפגנות סוערות נגד פינוי עצמות מתים באשקלון, המונה מת אחד עובד עבודה זרה, גוי גמור. אבל לא תראה אותו בהפגנה נגד פינוי קברי הקדושים בגוש קטיף. הוא בהחלט מכבד רבנים, אך הזמר העולה האחרון בקהילֵה הוא בשבילו אלוהים. הוא די מעריך כאלה שמגיעים להישגים ב"מפעל הש"ס", אבל מעללי חבריו בחוצות בני ברק יגרמו לו למבטי הערצה ולדפיקות לב של ציפייה.
      גם אם הוא מרשה לעצמו לא לומר תחנון כל יום בכל תפילה [כי הוא ממהר והעוסק במצוה וכו' או בגלל שבטוח יש איזה אדמו"ר שנפטר היום], אם תנסה לרמוז על אדמו"ר שנפטר ביום-חג העצמאות הוא לא ידבר איתך יותר. הוא סובלני כלפי החילונים והמתחזקים ויגלה הבנה לעובדה שהם משתמטים מקיום תורה ומצוות, אבל לא יכול לסבול את הסרוגים שגם לומדים תורה ברצינות וגם מוסרים נפשם להצילו מידי המרצחים ימ"ש. אם תספר לו שאתה לומד כלכלה באוניברסיטה הוא יעריך אותך הרבה יותר מאשר אם תספר לו שאתה לומד גמרא בכולל, ככה אתה פחות מאיים, ככה אתה עדיין סתם מזרוחניק. הוא ישתולל בטירוף למראה גול של נימני [כן, כן, ה-ח-ר-ד-י], אבל בשמחת תורה לא יהיה לו נאה לקפוץ ב "מוישה אמת". הוא לא יחשוב שמוכרחים לגדל זקן ופאות, אבל על הבלורית שלו הוא בחיים לא יוותר.

      הוא חרדי, ואין לו מושג מה הוא יותר, דתי או חילוני..

      • מאת מאמיי‏:

        ואווווו!! כל מילה בוללל!!
        כתוב בצורה מהממת
        וכל כך נכון לצערנו….

      • מאת d‏:

        עלוב, כנראה לא פגשת חרדי בעשר שנים האחרונות

        • מאת מאיר חדאד‏:

          בס"ד
          ולפני עשר שנים זה כן נכון?
          אגב, אני כמעט בטוח שגם אתה וגם וולדר לא ביקרתם בכוללים שבהתנחלויות לא בעשור שחלף ולא הרבה לפני. אז לפני שאטול קיסם מבין שִני, כדאי שתתעסקו עם הקורה ההיא שמסתירה.
          נ"ב: חצי ממשפחתי האהובה חרדים, ויצא לי להפגש איתם פה ושם בעשור האחרון…

        • מאת 100‏:

          מספיק להעליב

      • מאת מכיר חרדים מאוד מאוד‏:

        אין פה כמעט שום דבר נכון. או שהכותב אינו מכיר חרדים או שהאמת אינה הצד החזק שלו.

      • מאת תהילה‏:

        גם אם זה כך { וגם זה קורה לצערנו..}
        אתה לא צריך לכתוב את זה ולהראות עד כמה אתה "חכם" אתה כותב יפה {ולא בציניות} אבל לא חשבת על חילול השם שיש פה!!!
        שתחזור בתשובה במהרה!!!

        • מאת מאיד חדאד‏:

          בס"ד.
          חילול ה' מאן דכר שמיה. בריש גלי ולדר כותב נגד ציבור הנאמן לה', לעמו, לתורתו ולארצו וזה לא חילול ה'?! אני כתבתי תגובה, לא פרסמתי מאמר!
          ביחס לאיחולי החזרה בתשובה במהרה, תודה רבה והמברך יתברך.
          בשולי הדברים ביחס למכיר חרדים מאוד מאוד, תגובתך מוזרה מאוד מאוד, טלמד זות שזו בחינת כל מומין אדם רואה חוץ ממומי עצמו ומומי קרוביו, או שאינך מכיר חרדים או שהאמת אינה הצד החזק שלך.

    8. מאת בני‏:

      אהבתי!!
      הוא לא מבין איך לא חם עם כבע וחליפה בקיץ
      אבל עם סנדלים בחורף הוא מסתדר יופי

    9. מאת חזק ביותר!!!‏:

      הכל נכון. אבל התפילה לשלום המדינה, זה פגיעה בול בפוני.
      היום הכי עמוס בבית כנסת שלהם והתפילה הכי ארוכה בשנה ,זה כמובן יום העצמאות,

      • מאת ציני מגעיל‏:

        אולי תכיר קצת את הציבור הזה לפני שאתה פותח את הפה שלך

    10. מאת שלומי‏:

      פצצה פיצוץ ישר כח

    11. מאת יעקב‏:

      יש להוסיף להנ"ל כי הרב שלו הוא גם "ד"ר" (או פרופ') וגדלותו נמדדת בכמות המלים הלועזיות שמוציא בכל משפט. ה"חיזוק" ששמע אתמול היה בעניין "עלה נעלה וירשנו אותה" ותיקון המידות הוא ברמה הלאומית. בתנועת הנוער לא היה לו יצר הרע והוא והקומונרית ניהלו שיחות ארוכות בעניינים חינוכיים וערכיים לאומיים. הרב שלו הוציא ספר לזיכוי הרבים בהוצאת "ידיעות ספרים" במחירים כמו של "פנחס ראובן". פעם אחרונה שקרא תהלים הייתה לפני מבחן הנהיגה. ועוד כהנה וכהנה. לא שלחרדים חסר בעיות אבל הם מכירים בפחיתות מעשיהם

    12. מאת הודיה‏:

      סליחה?!
      נראה לי שיש על הקטע הזה שכתוב פה, זכויות יוצרים!!

      זה לא של הרב חיים ולדר אם זיכרוני אינו מטעני.

      אשמח לתיקון הטעות.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *